استاکفاش
استاکفاش

شعار جنس فروخته شده پس گرفته …

سلام به سایت اُستاکفاش خوش اومدید

در این مطلب می خواهیم شعار جنس فروخته شده پس گرفته … را بررسی کنیم همراه ما باشید.

هنوز در برخی از مغازه ها و بازارهای سنتی با این شعار مواجه می شویم که جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود. نا آشنایی با برخی قوانین و حقوق مصرف کنندگان نیز باعث شده است گاهی اوقات مجبور شویم جنس ناقص را نزد خود نگه داریم و مورد استفاده قرار دهیم.

نظر قانون در مورد جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود

در سال های اخیر گام هایی در راستای مشتری مداری در بازارهای داخلی برداشته شده است اما مشاهده این شعار نشان می دهد که هنوز راه طولانی را در این زمینه باید طی کنیم. برخی مسئولین معتقدند که باید زمینه را بگونه ای فراهم کنیم که از این شعار گذر کنیم و به (شعار جنس فروخته شده پس گرفته می شود) برسیم. محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از جمله این مسئولین است. وی معتقد است که “در ایران باید از موضوع فرهنگ سازی پذیرش جنس فروخته شده گذشته باشیم و عملا شرکت ها را در حال رقابت برای جذب مشتری ببینیم”.

قانون در این زمینه چه می گوید؟

مطابق با ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کلیه فروشندگان کالا و خدمات، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات فروخته شده می  باشند. اگر کالای خود را به صورت کلی خریداری کرده اید، در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، شما حق دارید که از فروشنده بخواهید که کالای معیوب را با کالای سالم تعویض نماید.
 مثال کفشی را از مغازه کفش فروشی خریداری می کنید. موقع دریافت متوجه شده اید یک لنگ کفش با صحبتهایی که فروشنده گفته همخوانی ندارد و یا کفش عیب دارد شما حق دارید که از فروشنده بخواهید آن کفش معیوب یا متفاوت را با کفش سالم تعویض کند. یا اینکه بعد از دریافت متوجه شده اید که آن کالا معیوب می باشد شما می توانید معامله را فسخ کنید یا خسارت کالای معیوب را از فروشنده دریافت نمایید. در صورت فسخ معامله از سوی شما پرداخت خسارت از سوی فروشنده منتفی است. به عنوان مثال شما یخچالی را خریداری می کنید و پس از باز کردن کارتن یخچال متوجه عیب آن می شوید. شما در این حالت می توانید یخچال را نگهدارید و ما به التفاوت ارزش یخچال سالم و یخچال معیوب را از فروشنده دریافت کنید و یا می توانید یخچال معیوب را پس دهید.

کالاهایی که نمی شود پس داد

شما می توانید هر گونه کالای خریداری شده و معیوب را پس بدهید اما برخی کالاها به دلیل بعضی مسائل مثل رعایت بهداشت قابلیت تعویض یا پس گرفتن ندارند. به عنوان مثال شما اگر پوشاکی را خریداری نموده و از مغازه خارج کنید و پس از مشاهده پوشاک خریداری شده متوجه عیب یا نقصی در آن شوید شما نمی توانید آن پوشاک را پس دهید. بنابراین در کالاهایی که بحث مسائل بهداشتی مطرح می باشد بهتر است که قبل از خرید به دقت آن را بررسی کنید تا دارای عیب یا نقصی نباشد.

تا چه مدت می توانیم جنس را پس بدهیم؟

در قوانین مدنی و قانون حمایت از مصرف کننده، مدت زمانی برای پس دادن جنس معیوب در نظر گرفته نشده است اما آنچه به لحاظ منطقی و عرف وجود دارد، یک تا سه روز پس از خرید جنس معیوب شما فرصت دارید تا آن جنس را به فروشنده پس دهید. البته به شرط آن که از آن جنس استفاده نکرده باشید و عدم استفاده از آن جنس محرز باشد.

اگر فروشنده جنس را قبول نکرد چه کار کنیم؟

حال با شرایط عنوان شده در بالا، اگر فروشنده جنس معیوب فروخته شده را پس نگرفت و یا تعویض نکرد شما می توانید شکایت خود را به صورت تلفنی، حضوری، کتبی و اینترنتی به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و ادرات صنعت، معدن و تجارت شهرستان ها ارائه نمایید. باید در نظر داشته باشید که اگر شکایت خود را به صورت تلفنی، کتبی و اینترنتی انجام دادید حتماً باید جهت پیگیری شکایت خود، مستندات و مدارک مورد نیاز را به سازمان ارائه نمایید. شاید ساده ترین راه برای ثبت شکایت تماس با سامانه 124 باشد. این سامانه به صورت شبانه روزی جهت دریافت گزارش ها و شکایات مردمی پیرامون تخلفات اقتصادی در اختیار شما خواهد بود. حتی اگر به اینترنت دسترسی دارید، می توانید به تارنمای www.124.ir مراجعه و به سامانه شکایات 124 وارد شده و استان مورد نظر خود را انتخاب نموده و شکایت را با ارائه مستندات و مدارک ثبت کنید. بعد از ثبت شکایت به شما یک کد پیگیری داده می شود که از طریق آن می توانید شکایت خود را تا به سرانجام رسیدن موضوع، پیگیری نمایید.

موقع استفاده از کالای معیوب دچار خسارت می شوید

مطابق با ماده 18 قانون حمایت از مصرف کننده شما می توانید از فروشنده شکایت کنید و فروشنده موظف است علاوه بر جبران خسارت، جزایی نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت به شما پرداخت نماید. همچنین در صورتی که فروشندگان کالا و خدمات از انجام هر یک از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری کرده یا آن را به صورت ناقص یا با تأخیر انجام دهند مکلفند علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارت وارده را نیز جبران نمایند.

شعار باید عوض شود

به هر صورت نظر مسئولین امر و قانون بر این است که فروشندگان و تولیدکنندگان تا حد امکان با مشتری کنار بیایند و راه را برای عبور از شعار “جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود” به “جنس فروخته شده پس گرفته می شود” هموار کنند. این موضوع در بلندمدت هم به نفع فروشندگان و تولیدکنندگان می باشد و هم به نفع مصرف کنندگان است.

امیدوارم  از خوندن مطلب شعار جنس فروخته شده پس گرفته… در سایت استا کفاش خوشتون اومده باشه.

اگر سوال یا نظری دارید خوشحال می شیم با استاکفاش درمیان بگذارید. پست ها و مقاله دیگر ما را بخونید.

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X